Ruimte voor toerschaatsen
Dammen vormen obstakels voor vismigratie, vaar-, kano- en schaatsroutes. Duikers zijn vaak verstopt met bagger, flap en afval. Bruggen zijn vaak te laag en te smal.In opdracht van de NKB en KNSB heeft de Grontmij in 2000 de knelpunten van kano- en schaatsroutes in kaart gebracht. Er is toen ook een praktische handreiking voor oplossingen opgesteld. Eenvoudige oplossingen zijn vaak al afdoende. Toon Steltenpool heeft zich hiervoor jarenlang ingezet.
Wat kan de gemeente, de provincie en/of het waterschap doen? Er zijn verschillende mogelijkheden, bij voorbeeld:
- Dammen en duikers vervangen door bruggen met een onderdoorgang hoogte van minimaal 1,50 meter.
- Vaar-, kano- en schaatsroutes op kaarten van bestemmingsplannen en Natura 2000 gebieden vastleggen.
- Ontheffingen voor natuur-, water- en bouwprojecten toetsen op de effecten voor vismigratie, vaar-, kano- en schaatsroutes.
- Nieuwe combinaties van ecologische (vismigratie) en recreatieve verbindingen (vaar-, kano- en schaatsroutes).
- Wegbewijzering van vaar-, kano- en schaatsroutes, plaatsnaamborden langs de waterkant bij dorpen (naar voorbeeld van fietsknooppunten en sloepennetwerken).
Provincie Noord-Holland gaat in de komende jaren verscheidene bruggen renoveren of vervangen. Positief is dat zij ijsclubs tijdig benaderd om knelpunten te bespreken. Dit resulteert in praktische oplossingen. Bij de provinciale brug te Oosthuizen wordt de kluunplek gecombineerd met een faunapassage. De provinciale brug te Monnikendam wordt voorzien van platen met sparingen waaraan beugels van vlonders kunnen worden opgehangen.
Het Jisperveld is wonder mooi In zomer en in winter tooi Te schaatsen met gebogen rug Die wil geen dammen en geen brug Er moet er wat verand'ren gaan Laat de "Banne" tocht bestaan!! (Bron: Bannetocht, februari 2012) |